Chemické centrum Mělník

Příští setkání: 24.4.2025 v 16 hodin

téma: Experimenty s aktivním uhlím

Na setkání je třeba se přihlásit e-mailem vedoucím centra 

petraskovae@zsjungsady.cz

belochovam@zsjungsady.cz



Modré pigmenty renesančních mistrů

Dnešní setkání se neslo v duchu renesance. Zkoušeli jsme připravit čtyři modré pigmenty, které používali malíři na svých plátnech, a to azurit, malachit, octan měďnatý a post-renesanční pigment berlínskou modř.

Cílem bylo ukázat propojení umění, historie a chemie. Pobavili jsme se o tom, jak toto přitažlivé téma využít při plánování projektového dne nebo ho zařadit do výuky k tématu chemických reakcí.

Na závěr jsme si vyměnili s kolegy z různých škol zkušenosti o organizaci projektových dní.

Fermentace

Tématem setkání byla fermentace. Fermentace je biologický proces, který nejen zlepšuje chuť potravin, ale také zvyšuje jejich nutriční hodnotu a přináší řadu zdravotních výhod. Ochutnali jsme kombuchu, ukázali si přípravu kefíru z tibetské houby, prostudovali domácí chlebový kvásek.

Droždí tak obyčejná věc a přesto tak zajímavá. Na začátek  jsme shlédli video o tom, že kvasinky jsou úžasný organismus. Přežijí i pobyt v horké vodě i v kapalném dusíku! Jak ovlivní aktivitu kvasinek teplá voda s cukrem, bez cukru, studená voda? Ovlivní buněčné dýchání kvasinek změna pH? Kolik oxidu uhličitého vyprodukují kvasinky při přeměně cukru na alkohol? Toto vše měli možnost účastníci setkání prozkoumat a zjistit.


Kreslíme světlem

Na dnešním setkání jsme se těšili. V plánu byly staré postupy výroby fotografií a její využití v hodinách chemie. 

Vyzkoušeli jsme kyanotypii, která se v historii používala především v biologii na tvorbu herbářů. 

Druhá metoda byla výroba fotogramu, která se dodnes využívá na výrobu černobílých fotografií.

Vzhledem k tomu, že obě metody jsou jednoduché a rychlé, lze je využít v hodinách chemie, především při výuce pro motivaci žáků k výuce náročných redoxních reakcí, ale i při využití halogenidů.

Část setkání jsme věnovali Tyndallovu efektu. Lze jím dokázat koloidní roztok. Stejně tak můžeme využít rozptylu světla i při výkladu optiky ve fyzice a ideálně spojit vše dohromady při projektovém dni.

Čaj, káva a těsto

Čas adventu si většina lidí spojí s brzkým stmíváním, s teplem domova a s vánočními trhy. A k tomu patří i vůně čerstvě uva-řené kávy či čaje. Vánoční setkání bylo tématem kávy a čaje inspirováno. Druhů kávy a čajů existuje nepřeberné množství a tomu i nepřeberné množství metod přípravy těchto lahodných nápojů. My si jen krátce připomněli doporučené teploty vody pro přípravu základních druhů čaje (bílý, zelený, oolong, černý …). A hned také vyzkoušeli pokusy zaměřené na hledání správné tep-loty pro louhování čaje, jeho oslazení i manipulaci se sáčkem.

Jako chemici jsme hledali využití čaje a kávy v laboratoři. Řada čajů obsahuje třísloviny a tak jsme se zaměřili na důkaz kyseliny gallové. Mezi flavonoidy přítomných v čajích patří i kvercetin, který způsobuje fluorescenci čaje po přípravě v roztoku etha-nolu. V případě nachlazení hledáme pomoc v bylinných čajích. Extrakt slézového čaje lze použít jako acidobazický indikátor.

Prosinec to je i příprava těst na cukroví. My jsme však použili slané vodivé těsto a vytvořené ozdoby z něho rozsvítili pomocí LED diod.

Svíčky a hoření

Je konec podzimu a naše setkání probíhá již s přicházející tmou a plížícími se Vánocemi. To je důvodem, proč jsme dnes zvolili téma svíčky a hoření.

Ukázali jsme si pár známých jednoduchých experimentů se závislostí hoření svíček na stoupající hladině oxidu uhličitého. Tyto pokusy dělá téměř každý z nás, ale časté je nepřesné vysvětlení. 

Následně jsme se se věnovali zajímavým experimentům s hořícími gely a výrobě modelu karbidky. 

Velký úspěch sklidil pokus žhavení měďnatého drátku v parách acetonu.


Vitamíny

Tentokrát jsme se podívali na "zoubek" vitamínu C. Prostudovali jsme jeho antioxidační účinky, vyzkoušeli jsme několik možností jeho důkazu - pomocí hexakyanoželezitanu draselného, thiokyanatanu draselného, Fehlingova činidla, jodu, roztoku dusičnanu stříbrného. Hledali jsme vitamín v cibuli, v bramboře, rajčatech, jablkách, v citronové šťávě i jablečné přesnídávce obohacené vitamínem C.

Vitamín C dokáže i malovat. Využili jsme filtrační papíry napuštěné škrobovým mazem, které jsme potřeli jodovou tinkturou. Na takto upravený papír jsme pokladli ovoce a zeleninu a ponechali cca 20 minut. Po odstranění je na indikátorovém papíru zřetelný otisk položeného ovoce a zeleniny a dojde k odstranění barvy. Na jiný indikátorový papír jsme kreslili citronovou šťávou a roztokem kyseliny askorbové. 

Forenzní analýza

Dnešní setkání jsme věnovali zjednodušeným experimentům forenzní analýzy, které zvládnou žáci od prvního stupně až po středoškoláky.
Pracovali jsme na 
  • analýze zeminy
  • daktyloskopii práškovou a chemickou cestou; vyrobili jsme si daktyloskopický štětec z peří ptáka marabu
  • krevních stopách vytvořených pomocí umělé krve a ukázali jsme si důkaz pravé krve
  • zjišťovali jsme výšku pachatele pomocí cestiček chůze
  • analýze vláken
  • odlévání stop
  • pozorování vlasů pod mikroskopem
Ukázali jsme si, kde lze jednotlivé experimenty využít v běžné výuce chemie a jak uspořádat projektový den na toto téma.